Att bli privatpilot eller trafikflygare är ingen ouppnåelig dröm! Här nedan får du svar på de vanligaste frågorna och vi slår hål på en del myter om flygning.
Kostnad
Det finns många föreställningar om vad det kostar men faktum är att hålla ett flygcertifikat inte kostar mer än många andra fritidsaktiviteter. För ett certifikat för UL kan hela utbildningen skötas på klubbnivå, från teori till uppflygning, vilket gör att det är förhållandevis billigt. Sedan kan man bygga på certifikaten med nya behörigheter stegvis så att kostnaden kan fördelas över tid. Flygskolorna ger dig prisuppgifter och det finns klubbar utspridda över hela landet där man kan utbilda sig.
Här hittar du en flygskola nära dig:
Hälsa
De flesta har inte undgått att det krävs någon form av läkarundersökning för att ta ett flygcertifikat. Tyvärr är det många som tror att man måste vara utomordentligt frisk och att man till exempel inte får ha glasögon eller vara plattfot. Det är helt fel! Läkarundersökningen är inte till för att välja ut de människor som är friska nog, det är snarare tvärt om att man gör det för att se vilka som inte har möjlighet att ta certifikat. Vissa få åkommor är direkt diskvalificerande medan andra kan godkännas efter utredning. Ibland kan man också bli begränsad till en viss typ av certifikat.
Miljö
Flygplanet kan jämföras med bilen. Skillnaden i bränsleförbrukning per personkilometer skiljer sig inte mycket om du jämför lite äldre flygplan med äldre bilar. Sveriges flygplansflotta liksom bilparken moderniseras på flera sätt. Nya typer av moderna motorer med väsentligt lägre bränsleförbrukning och mindre bullriga införs successivt och i Sverige pågår även utveckling av biobränsle för flyg. Sedan några år säljs även UL-flygplan med elmotorer och det första normalklassade el-flygplanet i Sverige levererades i början av 2020-talet till Aeroklubben i Göteborg. Sammantaget gör detta att privatflyget kan hålla jämna steg med bilen i fråga om utveckling mot ett hållbart samhälle.
Vilket certifikat ska jag välja?
Det finns olika typer av certifikat för dig som vill flyga. Varje certifikat har sin egen tjusning och idag är det enklare än någonsin att röra sig från en certifikattyp till en annan.
Segelflyg
Segelflyg är en sport för alla, unga som gamla. Den är inte minst väldigt kostnadseffektiv, ca 25 000 kr för ett segelflygcertifikat. Du kan börja segelflyga när du fyllt 14 år. För en del innebär segelflygningen en stunds avkoppling i luften, i total frihet och tystnad. För andra är det en prestationssport, där full koncentration krävs i flera timmar för att fortast möjligt flyga runt en bana. För andra är höjden av lycka att flyga avancerat, det vill säga göra looping, roll, gunga med mera. Utbildningen till segelflygcertifikat tar ca 15 timmar varav 10 med lärare och 5 timmar ensamflygning. Du har då fått minst 45 starter.
UL – Ultralätt
UL är det snabbaste och billigaste sättet för dig att få ett motorflygcertifikat. Minsta utbildningstid är 25 timmar, även om det är vanligast att man flyger ca 30-35 timmar innan man gör sin uppflygning. De flygplan du får flyga med ditt UL-certifikat är flygplan upp till ca 450 kg och har inte fler än två sittplatser. UL-certifikat ger dig behörighet att flyga under dagtid och i bra väder. Till UL-flyg räknas även gyroplan och trike. Den ungefärliga kostnaden för ett UL-certifikat är ca 55–65 000 kr.
LAPL – Light Aircraft Pilot License
LAPL är ett relativt nytt certifikat och har en minsta utbildningstid om 30 timmar. Med ett LAPL får du flyga flygplan som väger upp till 2000 kg och ta ombord tre passagerare. Det innebär att du kan flyga de vanligaste flygplanen från tillverkarna Cessna och Piper. Med ett LAPL kan du också lära dig att flyga när det är mörkt eller göra loopingar och rollar. Om du har ett UL-certifikat eller flugit segelflyg så kan du tillgodoräkna dig en del av din tidigare erfarenhet i din utbildningstid. Vänd dig till en flygskola för pris och upplägg.
PPL – Private Pilot License
PPL är det klassiska privatflygcertifikatet som funnits längst. Det har en minsta utbildningstid om 45 timmar och ger dig väldigt få begränsningar i ditt flygande då det inte finns någon gräns för hur tunga flygplan du får flyga och inte heller hur många passagerare du får ha ombord. Du kan bygga på med flera olika behörigheter i efterhand, samma som för LAPL och några till, som till exempel att flyga i dåligt väder. Om du har ett LAPL kan du uppgradera det till ett PPL via en förkortad utbildning hos en flygskola. Vänd dig till en flygskola för pris och upplägg.
CPL -Commercial Pilot License
Om du önskar att bli pilot som yrke behöver du ett CPL-certifikat. Då kan du bli trafikflygare, ambulanspilot eller utöva annan kommersiell verksamhet. Du får då vända dig till en ATO-flygskola.
Praktisk utbildning
I början av flygningen övar man på att lära sig att hantera flygplanet i luften, att ”flyga rent” och se till att handgreppen sitter som de ska. När grunderna sitter övergår man till att träna start och landning – flygningens viktigaste moment!
Under den grundläggande flygutbildningen lär man sig att flyga i dagsljus och när vädret är bra, det kallas för VFR, Visuella Flygregler. Det handlar om att man ska kunna se andra flygplan och att de ska kunna se dig samt att man ska kunna navigera med hjälp av karta och kompass, ungefär som när man orienterar.
Den mest minnesvärda delen av var pilots flygutbildning är första ensamflygningen. När man har övat start och landning så att flygläraren bedömer att man är en säker pilot får man släppa av läraren och göra några landningar själv. Alla piloter minns sin första ensamflygning!
Teoretisk utbildning
Alla typer av flygcertifikat har en teoretisk del. Det har fram tills nu varit vanligast att flygklubben anordnar lektioner i klubbhuset veckovis under ca sex månader, men nu börjar det även dyka upp fler möjligheter till att göra teoriundervisning på distans. Det gör att det finns alternativ som passar alla. På Pilotshop har vi allt utbildningsmaterial du behöver och det finns både i bokform och digitalt. Dessutom har vi en app med tusentals frågor och svar att öva med. Den teoretiska utbildningen för ett flygcertifikat är inte särskilt avancerad men man ska vara beredd att lägga tid på studierna oavsett om man läser i klassrum eller på distans.
Mer inspiration!
Vi på Pilotshop har i samarbete med Anton Axellie tagit fram en serie korta filmklipp där Anton berättar om sin resa till nybliven UL-pilot. Följ med och låt dig inspireras!
Här kan du även följa Anton på TikTok.
Länk till intro (Kommer inom kort)
Länk till del 3 (Kommer inom kort)
Länk till del 1 (Kommer inom kort)
Länk till del 4 (Kommer inom kort)
Länk till del 2 (Kommer inom kort)
Länk till del 5 (Kommer inom kort)
Om KSAK
Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK) är en riksorganisation för landets motorflygklubbar och grundare av Pilotshop. KSAK arbetar bland annat för att främja allmänflyget och tillvarata flygklubbars och deras medlemmars intresse. På KSAK:s hemsida finner du mängder av information om allt som rör flyg.
KSAK/Motorflygförbundet - Vi gör skillnad!